Reportáže z cest

Expedice z Plzně na Saharu

Ve středu 29. října z Plzně odstartovala expedice Expedition Desert 2014: Tanger - Dakhla do severozápadní Afriky. Deset dobrodruhů včetně jedné odvážné ženy v pěti Land Roverech má v plánu osm tisíc kilometrů a měsíc dobrodružství. Cestovatele oblékl BUSHMAN. Hodně štěstí na expedici dobrodruhův popřál herec Ivan Vyskočil.

Výprava se po vylodění v marockém Tangeru vydá po pobřeží středozemního moře a potom do centrálního a jižního Maroka, kde jí čekají pověstná pouštní pole i legendární etapa závodu Paříž – Dakar do města Zagora. Po dosažení obratníku Raka, v odlehlých oblastech Západní Sahary, expedice zamíří zpět na sever po pobřeží Atlantského oceánu, se zastávkami v historických městech Dakhla nebo Marakéš. Cestou ovšem musí zdolat i pohoří Vysokého Atlasu s nadmořskou výškou až 3000 m n. m. „Maroko jsme si vybrali pro jeho rozmanitou krásu – cestou nás čekají pouště, hory, soutěsky, vyschlá jezera i starobylá města," říká organizátor David Roháč, který má za sebou více expedic, například 11 000 km pouštěmi Libye.

BUSHMAN expedice NAMIBIA

Jaká auta si cestovatelé na tuto náročnou cestu zvolili je naprosto zbytečná otázka; co jiného, než legendární Defendery, které jsou prověřené terény po celém světě... Vždyť Land Rovery byly nezbytnou výbavou automobilových expedic od jejich začátku po druhé světové válce! Proto se také start expedice odehrál v areálu autosalonu DAJBYCH, který je autorizovaným prodejcem Land Rover a specialistou na úpravy terénních vozů.

A proč dobrodruhům cestu "posvětil" zrovna herec Ivan Vyskočil? "Mám rád cestování plné dobrodružství, které tato expedice zcela jistě přinese, takže jsem si považoval za čest, že jsem právě já mohl členům posádky popřát zdar a být u jejich startu do Afriky", vysvětlil sympatický herec. "A samozřejmě miluju Land Rovery! Tím, že mi v rámci slavnostního okamžiku Petr Dajbych umožnil řídit Satbira, mi splnil můj velký sen."

(Původní článek najdete na webu www.dajbych.cz)

26.11. Poslední dva dny se cestovatelé věnovali přesunu do přístavu v Tangeru, cestou projížděli zemědělskou oblastí severního Maroka, míjeli tisíce hektarů ploch osázených olivovníky a mandarinkami, a tak byla příležitost zásobit se na loď u pocestných prodejců. Nakonec odpoledne v den odjezdu našeho trajektu dorazili do Tangeru. Trajekt odjíždí až ve 23 h a tak se v podvečer sčajovali na misu Malabata u majáku, a pak už následoval jen krátký přejezd do přístavu kde cestovatelé po celním odbavení vystáli asi hodinovou frontu než je do svých útrob pohltil devítipatrový obr Excellent na němž stráví tři noci než spatří italský Janov. Pak bude následovat dlouhý dálniční přesun Itálií, Rakouskem a Německem než expedice Tanger-Dakhla dorazí zpět do Plzně. Každý ze čtyř Deffenderů za celou cestu najel skoro 9500 kilometrů!

24.11. Expedice se pomalu chýlí ke konci. Při dalším přesunu po Maroku v Sidi Ifni se cestovatelé projížděli po pláži přímo pod skalními oblouky připomínající sloní nohy, které vystupují s Atlantiku a klenou se na vysoký útes. Přenocovali v rybářské vesničce a následující den se Vysokým Atlasem přesunuli do Marrakeše, kde strávili dva dny návštěvou večerního trhu - súku a večeří na náměstí Jamaa El Fna. To se v podvečer z větší části promění ve velkou jídelnu v montovaných stanech, kde se podává rozmanitá marocká kuchyně. Z okolních terasových kaváren je pak nádherný pohled na nasvícené náměstí. Další zastávkou byly vodopády Ouzod, což v berberštině znamená mletí zrna. Z vodopádu se valí voda skoro do 100 metrové hloubky. Jinak se čas expedice krátí a zbytek výpravy cestovatelé věnují už jen přesunu přes Féz do přístavu v Tangeru. Odtud odplouvá trajekt Excelent společnosti Grandi Navi Velochi zpět do italského Janova.

19.11. Na Západní Saharu cestovatelé přijeli přes město El Smara a pokračovali na jih k hranicím Mauretanie, jenže po ujetí asi 140 km narazili na vojenskou hlídku. Tentokrát už jejich přítomnost nepřešli jen domluvou ale eskortovali celou kolonu pěti Defendrů za pomoci vozidel Humwee do nedalekých kasáren v hluboké poušti. Tam byli drženi více jak 4 hodiny. Je jasné že už se jejich přítomnost v této oblasti řešila na vyšších místech. Vojáci byli vcelku přátelští, dokonce expedici několikrát přichystali čaj. Nakonec to ovšem opět dopadlo vykázáním pod přísným dohledem armády do města El Smara s doporučením neopouštět v Západní Sahaře hlavní silnice. To bylo pro expedici značným zklamáním, jelikož tím cestovatelům v podstatě znemožnili další postup na jih přes plánované pisty. Vojsko tedy expedici dotlačilo kam potřebovalo, tzn. na silnici N1 podél Atlantiku, po které dojela až do oficiálního cíle expedice do Dakhly. Za celou cestu byla expecice už více jak desetkrát kontrolováni na checkpointech. V Dakhle cestovatelé strávili dva dny odpočinkem, koupáním v Atlantiku a večerní návštěvou města. Další den popojeli ještě více na jih a dojeli na nejjižnější bod expedice na Obratník Raka. Po té následovaly dva dny dlouhých přesunů na jih zpět do Tan Tanu.

14.11. Po odjezdu ze Zagory na  cestovatele čekaly dva dny dlouhých  asfaltových přesunů směrem na jih, zhruba 800 km, což není zrovna šálek kávy  pro jejich offroady. Ale berou to jako nutnost a ušetření času, jak se co nejrychleji přiblížit Západní Sahaře. Ale ani rychlý přesun po asfaltu není zárukou, že se na místo dostanou bez komplikací. Jak se později ukázalo, pohyb kolony pěti Land Roverů v jižní části Maroka a v kombinaci s blízkostí Alžírské hranice, může přinést komplikace. Na silnicích se začaly častěji objevovat policejní check pointy, na kterých je expedice pořád dokola kontrolována a dotazována na účel cesty, a tak podobně. To by pro ně nebyl zas takový problém, dokud na jedné z kontrol mezi městy Assa a Zag cestovatelům nedovolili pokračovat ve vytyčeném směru. Policie argumentovala, že je to opatření pro jejich bezpečnost kvůli údajně zaminované pistě, po které expedice potřebovala projet. Nezbývalo než toto respektovat otočit se a hledat alternativní trasu, což ale v tomto případě znamenalo zajížďku 200 km. Těmto kontrolám v Maroku věnují velkou pozornost, jelikož na každém dalším check pointu už o expedici věděli, včetně počtu osob a SPZ, a tak si cestovatele postupně předávali až do TAN TANU na pobřeží Atlantského oceánu, kde zakempovali. Teď se pokusí o přesun do El Smaray, což už je Západní Sahara..

9.11. Dlouhým přesunem na jih Maroka se cestovatelé ocitli mezi písečnými dunami Ergshebi. Pojezdili si v dunách a samozřejmě i zakempovali.Pak následovala jízda, na kterou se všichni těšili - opravdová dakarská etapa Tauz-Zagora, dlouhá, prašná i kamenitá a horká. Po  příjezdu do Zagory si expedice užívá zaslouženého relaxu a zázemí kempu Jardin de Zagora. Po ujetí 4 tisíc km si užívá bazén, odpočinek ve stínu palem. Večer pak popijí silný a sladký čaj - berber whisky a dopřává si vynikající marockou kuchyni - tajnine , kefta, kuskus. Zdrží se tu dva dny a odpočatí a s vyservisovanými Land Rovery pokračuje expedice dál na jih kolem jezer Iriki, dále na Tan Tan a El smara, kde začne další a náročnější část expedice s ohledem na odlehlost a neobydlenost Západní Sahary.

5.11. Cestovatelé mají za sebou průjezd pohořím Rif a opustili už i Vysoký Atlas, projeli soutěskou Todra a čeká je přesun do pouštní oblasti Ergshebi

3.11. Expedice se trajektem přepravila do Afriky. Právě nyní projíždí pohoří Ríf a blíží se k Vysokému Atlasu.

Další fotografie